Translate

Sunday, 6 May 2012

Teenage ~ Bab 2~


 Bab 2

“Assalamualaikum ustazah…”

“Waalaikumussalam,, duduk semua..”

Ustazah Sanisah. Guru kelas 4 Ibnu Sina. Beliau telah lama mengajar kelas mereka, sejak dari tingkatan 1 lagi. Boleh dikatakan hubungan ustazah dengan mereka sekelas amat rapat.

“Apa khabar semua?”

“Alhamdulilah kami semua sihat.” Hampir serentak mereka semua menjawab.

“Terlebih dahulu ustazah ingin ucapkan tahniah kepada kamu semua. Alhamdulilah pencapaian kamu memang meletup. Dan selamat datang ke 4 Ibnu Sina.”

“Terima kasih ustazah.”

“Baiklah, pertama sekali ustazah ingin berkenalan dengan lima orang pelajar baru di kelas ni. Yang lain tak payahlah. Ustazah dah kenal betul dah”.

“Haha, dah jemukah ustazah?” kata Razif.

Ustazah Sanisah hanya tersenyum. Kemudian lima orang pelajar baru bangun dan berdiri  di depan kelas. Four girls dan one boy. Dalam masa yang sama, Razif memandang pelajar perempuan yang dilanggarnya tadi.

“Assalamualaikum, nama saya Nursyafinaz, panggil finaz saja. Sebelum ni, saya dari kelas Al-Khawarizmi. Salam perkenalan.”

“Assalamualaikum, nama saya Siti Solehah, panggil saja Solehah. Sebelum ni saya satu kelas dengan Lisa.”

“Assalamualaikum, nama saya Lisawati, panggil Lisa.”

Selepas tiga orang pelajar tadi perkenalkan diri, tibalah masa yang dinanti-nantikan Razif. Pelajar perempuan itu mula perkenalkan diri.

“Assalamualaikum, nama saya Nur Balqish, panggil saja Balqish. Sebelum ni saya bersekolah di SMK Agama. Salam perkenalan dari saya”  lemah lembut dia bercakap.

“Oh, Balqish. Beautiful name, same dengan pemilik namanya” spontan Azman bercakap. Satu kelas ketawa. Sekali lagi Razif melihat senyuman itu. Sekali itu juga dia tercair dengan senyuman itu.

“Eh Azman ni. Bukan main lagi. Baiklah kamu pula.”

“Assalamualaikum, nama saya Mohd Aidid, panggil Did saja. Sebelum ni saya bersekolah di SMK Agama.”

Selesai sudah semua pelajar baru perkenalkan diri. Sekarang ada 25 orang pelajar. Empat orang pelajar baru dan 21 pelajar lama. Antara pelajar lama yang masih setia bersama ialah Razif , Azman , Ilyas , Husni , Sham , Afiq , Tizam , Ahmad , Tom , Aisyah , Rina , Suhaila , Darliana , Ama , Saf , Ckin, Wawa, Nizan, Midar, Lai, dan  Christy. Jadi, sekarang ada 10 lelaki, dan 15 perempuan.

“Baiklah sekarang ustazah mahu kamu semua memilih ketua kelas dan penolong ketua kelas.”

“ Hahaha,, tiba pun masa yang dinanti-nantikan,” Azman sengih sendirian.

1 comment: