Translate

Saturday, 12 May 2012

What I Have Learnt in my life as student??

~~ASSALAMUALAIKUM & GOOD EVENING ~~

Tiba - tiba hari ini, tangan gatal pula nak menulis, hehe. So, today I would like to share about what I have learn in my life as student especially during Secondary school.. =)

Pelajaran pertama ; Perpisahan....
Semasa saya berusia 12 tahun, saya dan adik terpaksa berpisah dengan ibu bapa kerana mereka terpaksa berhijrah ke Selangor untuk bekerja. Saya dan adik tinggal bersama atok dan nenek di Sabah. Masa awal-awal berpisah dengan parents tu, memang tak dapat nak describe perasaan.. Terlalu sedih, hingga saya dan adik menghidapi penyakit yang dipanggil "Demam Rindu". Hehe. Tapi lama kelamaan Alhamdulillah saya dan adik dapat membiasakan diri. Pengalaman mematangkan diri. Sampailah sekarang saya masih lagi berjauhan dengan kedua-dua ibu bapa saya. Tapi adik saya pula telah berhijrah sama ke sana pada tahun 2009. Tinggallah saya seorang bersama atok dan nenek. Saya benar-benar telah mempelajari erti perpisahan itu.. Itulah salah satu tarbiyah yang agak berat bagi saya.


Pelajaran kedua ; Kawan.
Saya ni seorang yang "malas" nak bergaul dan bercampur dengan orang lain kecuali keluarga. Mungkin disebabkan itu saya kekurangan kawan. Tapi selepas saya further study kat SMK Elopura 2, my life is change. Saya mula berkawan dengan ramai orang ( terutamanya rakan-rakan sekelas ). Semasa di sekolah rendah saya mendapat title " budak pendiam " tapi di sekolah baru ni pula title tu dah hiang entah ke mana.. Masa tu barulah saya sedar, saya telah mengalami perubahan dalam fasa hidup saya. Pengalaman mematangkan diri. Alhamdulilah sekarang hubungan persahabatan saya dan kawan-kawan masih kukuh. Dah genap 5 tahun hubungan persahabatan kami sejak dari tingkatan 1 hinggalah tamat persekolahan pada tahun lalu. Walaupun sekarang, kami terpaksa berpisah sementara kerana ingin melanjutkan pengajian masing-masing, IKRAR persahabatan kami takkan pernah dilupa.. Friends Forever =)


Pelajaran ketiga ; Kasih seorang guru.
Sepanjang saya bersekolah di SMK Elopura 2, telah ramai guru yang saya kenal. Bukan setakat kenal tapi hubungan kami macam 1 family. Antara guru yang paling saya akrab ialah Ustazah Sanisah, Cikgu Fairuz, Teacher Chai, Teacher Santhi, Teacher Zulizah dan juga Cikgu Haris. Mereka berenam ini adalah guru yang paling akrab dengan saya. Whenever I have problem, they will help me to solve it. Sungguh, mereka amat berjasa kepada saya sepanjang saya bersekolah di SMK Elopura 2. Bukan mereka sahaja, guru-guru lain juga turut banyak membantu saya, terutama guru-guru yang pernah mengajar saya dari tingkatan 1 hingga 5. Semoga Allah merahmati mereka semua. Pengalaman mematangkan diri =)


Pelajaran keempat ; Life is struggle!!
Hidup adalah perjuangan!! Semasa di bangku sekolah inilah saya belajar erti perjuangan menuntut ilmu. Semasa sekolah rendah, saya belajar sambil lewa kerana tak tahu apa tujuan belajar itu sebenarnya. Dua exam besar yang harus ditempuhi PMR & SPM !!! Alhamdulilah kedua-duanya telah diduduki. PMR pada tahun 2009 dan SPM pada tahun lalu. Sungguh, perjuangan menuntut ilmu ini sangat mencabar.. Saya selalu ingatkan diri, menuntut ilmu bukan kerana PMR & SPM, tapi kerana ia adalah kewajiban yang harus ditunaikan.. Pengalaman mematangkan diri.. Alhamdulilah selepas ni ( yakni minggu depan ) saya akan menyambung pengajian di peringkat Matrikulasi di Kolej Matrikulasi Labuan =)


Baiklah kesimpulannya, apa yang saya ingin kongsikan adalah :
1. Setiap orang akan melalui fasa-fasa kehidupan masing-masing.
2. Dalam setiap fasa kehidupan itu kita akan dapat pelajari sesuatu.
3. Yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan barulah hidup kita lebih bermakna.
4. Sebagai Muslim kita perlu ingat, hidup kita Allah yang tentukan.
5. Pengalaman mematangkan diri.

Sekian sahaja, assalamualaikum =)

Peace and smile =) 




No comments:

Post a Comment